Create your flash banner online in 5 step پس‌مانده سلول‌های جنینی در بدن یکی از علل بروز سرطان مری و بیماری رفلکس معده است :




منوي اصلي

موضوعات

آرشیو مطالب

آخرین مطالب

امکانات دیگر

پس‌مانده سلول‌های جنینی در بدن یکی از علل بروز سرطان مری و بیماری رفلکس معده است :
نویسنده : mohammad hosein موضوع : <-PostCategory-> شنبه 11 تير 1390برچسب:,

ژوشگران علوم پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد موفق به شناسایی یکی از عوامل ناشناخته سرطان مری شدند.آنان می گویند نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که  پس‌مانده سلول‌های جنینی در بدن یکی از علل بروز سرطان مری و بیماری رفلکس معده است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، پیش از این نتایج تحقیقات ثابت کرده بود که احتمال بروز سرطان مری در افرادی که به رفلکس معده مبتلا هستند بیشتر است.

مری یک لوله توخالی است که غذا و مایعات را از گلو به معده  می رساند . هنگامی که انسان عمل بلع را انجام می دهد دیواره عضلانی مری انقباض می یابد تا غذا  را به سمت پایین تا معده حرکت دهد. غددی که در مری وجود دارند موکوسی ترشح می کنند که محل عبور غذا را مرطوب و لیز میکند و بلع را آسان می سازد  محل مری دقیقا”پشت نای است و دریک انسان بزرگسال به طور متوسط طول مری ۲۵سانتی متر است.

بدن انسان از انواع زیادی سلول درست شده است در حالت طبیعی سلولها رشد می کنند، تقسیم می شوند و سلولهای بیشتری به هنگام نیاز تولید می شود. این فرآیند بدن و عملکرد آن را سالم و طبیعی نگه می دارد . با این حال بعضی اوقات سلولها با وجودیکه به آنها نیاز نیست به تقسیم ادامه مید هند .

مری فرد سالم با یک بافت به رنگ سفید مایل به صورتی پوشیده شده‌است. در دیواره مری برخی افراد سلول‌هایی شبیه به سلول‌های روده دیده می‌شود و باعث می‌شود رنگ سفید مایل به صورتی به قرمز پررنگ گرایش پیدا کند. این وضعیت بارت ‘ Barrett’ نامیده می‌شود و تشخیص قطعی آن تنها با نمونه برداری از مری امکان‌پذیر است.

البته بعد از چند سال که مری به طور دایم با اسید معده در تماس باشد نیز به تدریج تغییراتی در مری ایجاد میشود که دیواره آن را شبیه معده می سازد (با مخاط محافظ آن) که اصطلاحاً مری بارت (Barrett) می نامند  این تغییر باعث هیچگونه مشکلی نمی شود اما مشخص شده است که مری بارت می تواند باعث سرطان مری شود .

محققان به تازگی کشف کرده اند که سلول‌های جنینی باقیمانده در بدن یکی از مهمترین دلایل ابتلا به این بیماری است .

سرطان مری ( Esophageal cancer) به معنی سرطانی است که از سلولهای مری منشا گرفته باشد. کانسر مری بسته به عامل ایجاد سرطان اصولا دو نوع است سرطان سلولهای سنگفرشی مری ( SCC ) و یا آدنوکارسینوم مری . سرطان سلولهای سنگفرشی عمدتا” در قسمت فوقانی و میانی مری ایجاد می‌شود.

آدنوکارسینوما غالبا” در بافت غده ای در قسمت تحتانی مری (محل اتصال مری به معده) بوجود می آید. علائم و درمان این دو نوع مشابه می‌باشد .

سرطان مری یکی از کشنده ترین انواع سرطان است که درمان سخت و پیچیده ای دارد؛ علاوه بر آن پروتکل درمانی که برای این نوع بیماران تجویز می‌شود به اندازه ای قوی است که بدن بیمار توان تحمل آن را ندارد و قبل از مرگ توسط سرطان به دلیل ضعف بدنی جان خود را از دست می دهد. علاوه بر آن هزینه های درمانی به حدی زیاد است که فرد از عهده آن بر نمی‌آید.

با توجه به اینکه دانش بشر برای درمان بیماری سرطان کافی نیست، جمع‌آوری این سلول‌ها از بدن و یا ایجاد مقاومت در مقابل آنها راهکار با ارزشی است.

محققان بر این باورند که احتمال اینکه عامل سرطان‌های دیگر به خصوص سرطان‌هایی که حالت‌های عفونتی و تورمی ایجاد می‌کنند با پاکسازی بدن از سلول‌های جنینی قابل درمان هستند و هزینه‌ای ناچیز دربردارند .

پیش آگاهی بیماران مبتلا به کارسینوم مری وخیم است. به همین جهت بسیاری از پزشکان معالجه خود را منحصر به کنترل بیماری می‌نمایند.

در ایالات متحده آمریکا ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد سرطان مری قابل انتساب به مصرف زیاد الکل و سابقه طولانی مدت استعمال سیگار است.

وقوع سرطان مری را به خوردن سایر مواد کارسینوژن مثل نیتریتها ، مخدرهای دود شده ، سموم قارچی در سبزیجات ترش شده و نیز آسیب مخاطی ناشی از حبوبات فیزیکی طویل المدت نظیر چای داغ ، تنگیهای ناشی از تشعشع و آشالازی (اختلال حرکتی عضله مری) هم نسبت داده‌اند.

منبع :پزشکان بدون مرز


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






درباره ما

نویسندگان سایت

پیوند روزانه

پیوند وبلاگ
Create your flash banner online in 5 step