Create your flash banner online in 5 step نكات خاص هماتولوژي در خانم هاي باردار :




منوي اصلي

موضوعات

آرشیو مطالب

آخرین مطالب

امکانات دیگر

نكات خاص هماتولوژي در خانم هاي باردار :
نویسنده : mohammad hosein موضوع : <-PostCategory-> شنبه 11 تير 1390برچسب:,

آنمی فیزیولوژیک در طول دوران بارداری به دلیل افزایش 40% حجم پلاسما خون می باشد که افزایش 15% درصدی توده گلبول قرمز در دوران بارداری را جبران نموده و نهایتا منجر به کم خونی فیزیولوژیک می گردد (هموگلوبین کمتر از 11 در سه ماهه اول و کمتر از 10.5 در سه ماهه دوم و سوم بارداری). در طول حاملگی به طور متوسط 1500 سی سی به حجم پلاسما ( 40% حجم خون) و 300 سی سی به توده گلبول قرمز (15% حجم توده گلبول قرمز) اضافه می گردد که حدود 6 هفته پس از زایمان این اثر رقتی خون در دوران بارداری حذف و هموگلوبین به سطح نرمال قبل از بارداری برمی گردد.

2-افزایش فیزیولوژیک گلبول سفید در حاملگی تا 18000 امکان پذیر بوده و به طور طبیعی می تواند با شیفت چپ مختصر نیز همراه باشد؛ بنابراین لکوسیتوز نوتروفیلی درخانم های حامله اگر با تب و عفونت همراه نباشد فیزیولوژیک تلقی می گردد. لکوسیتوز تا حدود 34000 در میلی متر مکعب در زمان زایمان طبیعی بوده و پس از 48 ساعت به سطح نرمال می رسد.
3- در صورتي كه در خانم باردار مبتلا به تالاسمی مینور، هموگلوبين خون کمتر از 8 گرم در دسی لیتر باشد، تزریق خون در این گروه مادران باردار جهت پیشگیری از نارسائی قلبی مادر یا نقص رشد جنین قابل توصیه می باشد.
4- کمبود آهن مادر منجر به کمبود آهن نوزاد نمی گردد زیرا جنین از طریق جفت آهن مورد نیاز را از مادر می گیرد ولی عدم درمان کمبود آهن مادر می تواند منجر به زایمان زودرس و کم وزنی نوزاد می گردد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






درباره ما

نویسندگان سایت

پیوند روزانه

پیوند وبلاگ
Create your flash banner online in 5 step