Create your flash banner online in 5 step استخراج DNA | Extraction of Genomic DNA :




منوي اصلي

موضوعات

آرشیو مطالب

آخرین مطالب

امکانات دیگر

استخراج DNA | Extraction of Genomic DNA :
نویسنده : mohammad hosein موضوع : <-PostCategory-> جمعه 19 فروردين 1390برچسب:,

استخراج DNA | Extraction of Genomic DNA :

استخراج dna

 

همان طور که می دانید همه سلول های هسته دار دارای ماده ژنتیک هستند بنابراین از نمونه خونی و یا هر نمونه بافتی می توانیم DNA را استخراج کنیم . برای استخراج DNA  مقدار 3 میلی لیتر از خون  EDTA لازم است . همان طور که اطلاع دارید DNA در داخل هسته با پروتئین هایی مخلوط شده و تشکیل کروماتین را می دهند برای جداسازی ماده ژنتیک باید این پروتیئن ها را جدا سازی کرد . این کار را با استفاده از محلول های الی و یا نمکها انجام می دهند . بعد از این مرحله DNA را با رسوب اتانول خالص سازی می کنند . امروزه کیت های زیادی برای جداسازی DNA در بازار وجود دارد ولی ادامه این روش ها ممکن است تشخیص مولکولی را به مشکل برساند.

اماده سازی محلول استوک

در تست استخراج dna پیشنهاد می شود که از با کیفیت ترین کیت ها  استفاده شود همچنین از اب مقطر دو بار تقطیر شده باید استفاده کنیم .

  • NaCl 5 mol/l : برای این منظور مقدار 146.1 گرم از سود را در بالن ژوژه ای با اب مقطر حل کرده و به حجم 500 میلی لیتر می رسانیم .
  • Tris-HCl, 1 mol/l, pH 8: مقدار 60.5 گرم از Trizma base (tris[hydroxy]methylaminomethane) را در 350 میلی لیتر از اب مقطر حل می کنیم . سپس به محلول hcl اضافه می کنیم تا مقدار ph به 8.8 برسد . سپس حجم محلول را با افزودن اب به 500 میلی لیتر می رسانیم .
  • Tris-HCl, 1 mol/l, pH 7.4 : برای این منظور هم طبق بالا محلول را تهیه می کنیم ولی با افزودن hcl مقدار ph را به 7.4 می رسانیم .
  • NaOH, 5 mol/l : دویست گرم از NAOH را با  800 میلی لیتر اب مقطر حل می کنیم (دقت کنید  که ! باید به خوبی حل کنیم . ) . سپس با اب مقعطر ان را به حجم یک لیتر می رسانیم .
  • EDTA, 0.5 mol/l, pH 8.0 : مقدار 93 گرم از EDTA دهیدارته دی سدیم را با 400 میلی لیتر از اب مقطر مخلوط می کنیم . باید دقت کنیم که تمام ماده حل شده باشد . سپس 0.5 mol/l NaOH را تا رسیدن به PH هشت در داخل محلول می ریزیم . سپس محلول را به حجم 500 میلی لیتر می رسانیم .
  • Phosphate buffered saline (PBS), pH 7.3
  • Nonidet P-40 (NP40), 10%. ده میلی لیتر از NP40 را با 90 میلی لیتر از اب مقعطر به خوبی مخلوط می کنیم .
  • Sodium dodecyl sulphate (SDS, lauryl sulphate), 20% : صد گرم SDS  را با 350 میلی گرم اب به حجم می رسانیم . سپس در دمای 65 درجه حرارت می دهیم تا به خوبی حل شود سپس حجم را به 500 می رسانیم .
    دقت کندی که SDS یک ترکیب محرکه تنفسی است و در زمان ازمایش باید از ماسک استفاده کرد و محلول را در زیر هود تهیه می کنیم .

محلول کار :

  • PBS + 0.1% NP40 : مقدار 5 میلی لیتر از 10% NP40 را در  495 میلی لیتر از PBS  حل می کنیم .
  • (Ten times concentrated (×10) lysis buffer): برای تهیه بافر  لیز کننده ابتدا 60 ml of 5 mol/l NaCl, 20 ml of 0.5 mol/l EDTA, 10 ml of 1 mol/l Tris pH 7.4   و 10 میلی لیتر اب مقطر را با هم مخلوط می کنیم تا 100 ml of 3 mol/l NaCl, 100 mmol/l EDTA,  و 100 mmol/l Tris به دست اید .
  • Lysis solution : این محلول را باید همان روز مورد مصرف قرار داد . 7 mol/l از اوره را با 5 میلی لیتر از بافر بالایی مخلوط می کنیم سپس حجم را به 50 میلی لیتر می رسانیم .
  • Chloroform/isoamyl alcohol (24:1): مقدار 20 میلی لیتر از isoamyl alcohol را به 480 میلی لیتر از کلروفروم اضافه می کنیم .
  • Ethanol 70% : برای تهیه این محلول هم (همان طور که دوستان بهتر از ما اطلاع دارند!) 30 میلی لیتر از اب مقطر را به 70 میلی لیتر الکل مطلق اضافه می کنیم .
  • Tris EDTA (TE) (10 mmol/l Tris, 1 mmol/l EDTA). : مقدار 5 ml of 1 mol/l Tris pH 7.4را با 1 ml of 0.5 mol/l Na2 EDTA مخلوط می کنیم سپس  به حجم 494 می رسانیم .
  • TE equilibrated phenol : میزان فنول برای به دست اوردن DNA بسیار مهم است . DNA در ترکیب اسیدی فنول محلول است پس لازم است تا PH ان به PH  طبیعی نزدیک باشد . برای تهیه آن از روش زیر باید استفاده کنیم :
  1. Take 500 ml of water-saturated phenol. Prepare 500 ml of 0.5 mol/l Tris pH 8.5, add 150 ml of this to the phenol, and mix by inversion for 2–3 min. Leave to stand until the aqueous and organic phases have separated.
  2. Remove and discard the upper aqueous layer. Add another 125 ml of 0.5 mol/l Tris, mix, stand, remove the aqueous layer as before, and then repeat.
  3. To the remaining 100 ml of 0.5 mol/l Tris, add 400 ml of water to give 500 ml of 0.1 mol/l Tris. Add 150 ml of this to the phenol, and then mix, stand, and remove. Repeat two more times.
  4. To the remaining 50 ml of 0.1 mol/l Tris add 449 ml of water and 1 ml of 0.5 mol/l EDTA to give 500 ml of TE. Add, mix, stand, and remove this in three stages as before. The phenol will have reduced in volume during this procedure but is now TE equilibrated and ready for use.



نگه داری نمونه | نمونه خونی حاوی ضد انعقاد را در دمای -20 درجه سانتی گراد فریز می کنیم . EDTA ضد انعقاد مناسبی است . نمونه خون را باید در تیوبی جمع اوری کنیم که قابل سانتریفیوژ باشد (مانند تیوب های 25 میلی لیتری یکبار مصرف) . تمام تیوب ها در رنج 2 تا 20 میلی لیتر رضایت بخش است . خون را میتوان در دمای اتاق برای انتقال به ازمایشگاه رفرانس نگه داری کرد . ترجیحا در عرض چند روز بعد از خون گیری باید این کار انجام شود . نمونه را میتوان در دمای -20 درجه تا چند هفته نگه داری کرد . برای نگه داری بیشتر دمای -80 درجه سانتی گراد مناسب است .

منبع: وبلاگ جامع علوم آزمایشگاهی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






درباره ما

نویسندگان سایت

پیوند روزانه

پیوند وبلاگ
Create your flash banner online in 5 step